در پی طرح برخی ادعاهای نادرست و کذب در فضای مجازی درباره تعیین قیمت جدید شیرخام، مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی با هدف روشنگری توضیحاتی را ارایه کرد. متن این توضیحات به شرح زیر است:
بر اساس اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، «شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» مسئولیت تعیین و قیمتگذاری محصولات اساسی کشاورزی را بر عهده دارد و اعضای این شورا ترکیبی از نمایندگان دولت و بخش خصوصی هستند. ینابراین، تصمیم گیری برای تعیین قیمت شیرخام حسب درخواست اعضای شورا در دستور جلسه نهم شورا به تاریخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۰ قرار گرفت و برای کمک به تصمیمگیری منطبق با واقعیتهای مرتبط با این محصول، از معاون محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای ارایه گزارش آنالیز قیمت تمام شده تولید شیر توسط سازمان مذکور دعوت شد. در این جلسه، نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ،گزارش مربوط به آنالیز قیمت شیر، از جمله اعلام قیمت ۶۴۰۰ تومانی را به عنوان قیمت مورد توافق همه ذینفعان به شورا ارائه کرد و با وجود ایراد و اعتراض به قیمت اعلامی، نمایندگان دولتی عضو شورا (سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی) نیز با قیمت اعلامی موافقت کرده و در نهایت به عنوان قیمت تعیین شده از سوی شورا به تصویب رسید.
این گزارش با تاکید بر این که قیمت ۶۴۰۰ تومانی برای شیر با مشخصات کیفی مطرح شده در راستای تصمیم شورای قیمتگذاری و بر مبنای گزارش کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توسط وزیر جهادکشاورزی اعلام شده است، خاطرنشان می کند: افزایش قیمت جهانی نهادههای وارداتی (ذرت، جو و کنجاله) و همچنین افزایش هزینههای پرسنلی، کرایه حمل نهادهها و سایر اقلام هزینهای در سال جدید به همراه بروز خشکسالی بیسابقه در کشور و تورم سطح عمومی قیمتها، افزایش قابل توجه قیمت مواد علوفهای نسبت به سال قبل (جدول زیر) موجب افزایش قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام از رقم ۴۵۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۶۴۰۰ تومان در خرداد سال ۱۴۰۰ شده است.
این گزارش می افزاید: برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، باید تمام تمام هزینههای یک واحد گاوداری شامل گاوهای ماده شیرده و گاوهای آبستن خشک (آماده زایش)، گوسالههای نر و ماده (به اصطلاح دامهای پشت گله) محاسبه شود. یه طوری که برای مثال در یک گله ۱۰۰ راسی فقط ۴۲ تا ۴۵ رأس از گاوها شیر تولید میکنند و بقیه گله شامل گوسالههای زیر ۳ ماه ، از ۳ تا ۱۲ ماه، تلیسههای ۱۲ تا ۲۶ ماه (گاوهای نابالغ) و گاوهای ماده آبستن سنگین و خشک (بیش از ۷ ماه آبستن) غیر مولد بوده و شیر تولید نمیکنند و فقط برای دامدار هزینه دارند. همچنین برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، ابتدا تمام درآمدهای دامداری از قبیل فروش گوساله نر و تلیسههای مازاد، گاوهای حذفی و کود دامداری محاسبه و از کل هزینهها کسر و باقیمانده هزینهها به کل تولید شیر تقسیم تا قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر بدست آید. لذا این که ادعا شده است سایر درآمدهای دامداری در محاسبات دیده نشده، کاملاً اشتباه است.
مقایسه تغییرات قیمت اقلام خوراکی در گاوداریها (بر حسب تومان در کیلوگرم) |
|||
اقلام هزینه |
۱۳۹۹ |
اردیبهشت ۱۴۰۰ |
درصد تغییرات |
یونجه |
۳۵۰۰۰ |
۵۷۰۰۰ |
۶۲.۹ |
سیلوی ذرت |
۹۰۰۰ |
۱۵۰۰۰ |
۶۶.۷ |
تفاله |
۳۵۰۰۰ |
۵۵۰۰۰ |
۵۷.۱ |
جو |
۲۱۰۰۰ |
۲۳۰۰۰ |
۹.۵ |
ذرت |
۲۱۰۰۰ |
۲۴۰۰۰ |
۱۴.۲ |
سبوس |
۱۵۵۰۰ |
۴۰۰۰۰ |
۱۵۸ |
کنجاله سویا |
۳۶۰۰۰ |
۴۰۰۰۰ |
۱۱ |
کنجاله تخم پنبه |
۵۵۰۰۰ |
۸۰۰۰۰ |
۴۵.۵ |
پنبه دانه |
۸۵۰۰۰ |
۱۱۵۰۰۰ |
۳۵.۳ |
مکمل شیری |
۱۲۵۰۰۰ |
۱۴۵۰۰۰ |
۱۶.۰ |
کلش |
۱۵۰۰۰ |
۳۵۰۰۰ |
۱۳۳.۳ |
این گزارش در ادامه تاکید می کند: با توجه به افزایش قیمت تمام شده شیر خام و در صورت عدم اصلاح قیمت شیر، دامداران به ازای تولید هر کیلوگرم شیر بیش از ۱۹۰۰۰ ریال ضرر می دهند که در یک گله کوچک ۱۰۰ رأسی با تولید روزانه ۳۰۰۰ کیلوگرم شیر خام، روزانه بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ماهانه بالغ بر ۱۷۱ میلیون تومان ضرر و زیان متحمل خواهند شد. به دلیل عدم توانایی دامداران در تحمل این ضرر و زیان سنگین، دامداران در چند ماه اخیر مجبور به کاهش تعداد دام گله و کشتار دامها شدهاند. به گونهای که به استناد آمار منتشر شده مرکز آمار ایران کشتار دام سبک و سنگین در ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷۱ و ۸۴ درصد افزایش نشان می دهد و این روند در هفتههای اخیر شدت بیشتری گرفته است.
مقایسه تعداد دام کشتار شده در کشتارگاههای کشور در دو ماه نخست سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰(بر حسب هزار راس) |
|||
عنوان |
دو ماه نخست سال۱۳۹۹ |
دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ |
درصد افزایش |
تعداد دام سبک کشتار شده |
۱۲۰۱ |
۲۰۵۴ |
۷۱ |
تعداد دام سنگین کشتار شده |
۱۴۱ |
۲۶۰ |
۸۴ |
این گزارش با اشاره به این که حذف دامهای مولد علاوه بر از دست دادن سرمایه و ذخایر ژنتیکی دامهای کشور، در مدت کوتاهی موجب کاهش تولید شیر و گوشت قرمز شده و جمعیت کل دام را به شدت کاهش میدهد، می افزاید: با توجه به فاصله نسل ۳.۵ تا ۴ سال به هیچ وجه در میان مدت، کاهش جمعیت دام قابل جبران نبوده و کشور را با خطر کمبود شیر و گوشت مواجه خواهد ساخت. در نتیجه تأخیر در بازنگری در قیمت شیرخام باعث کاهش تولید کلیه فرآوردههای دامی میشد که در مدت کوتاهی اثر منفی آن به مصرفکننده منتقل و امنیت غذایی کشور را نیز با خطر رو به رو میکرد.
این گزارش در ادامه با یادآوری این که تا قبل از سال ۱۳۹۹ میلیونها دلار ارز صرف واردات ۵۰ هزار تن کره از دیگر کشورها میشده است، تاکید می کند: با همت و سیاستگذاریهای دقیق و بلندمدت وزارت جهادکشاورزی و در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور، تلاش کارخانجات تولید کره در کشور به بار نشست و با افتخار کره ایرانی ارزانتر از محصولات مشابه خارجی در داخل تولید شده است.
این گزارش ادامه می دهد: در این رابطه لازم به توضیح است که محصول جانبی تولید کره در کارخانجات، پودر شیر خشک بدون چربی است که میزان تولید آن بیش از مصارف داخلی است و لاجرم مازاد آن باید صادر شود. اعمال سیاست محدودیت صادرات شیرخشک و اخذ ۱۶ هزار تومان عوارض برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک و همچنین اعمال ممنوعیت صادرات کره در مقابل صادرات آزاد و بدون اخذ عوارض سایر فرآوردههای لبنی، شائبه سیاست یک بام و دو هوا را در ذهن متبادر مینماید و جای این سوال اساسی است که چگونه است ینا به ادعای مطرح شده، صادرات مازاد محصول جانبی تولید کره ایرانی که شیر خشک است رانت ایجاد می کند ولی صادرات چند صد هزار تن فرآوردهای لبنی (معادل نزدیک به یک میلیون تن شیرخام در سال) بدون پرداخت عوارض صادراتی رانت محسوب نمیشود؟ مطابق ادعای برخی از افراد که خود ذینفع هستند آیا صرفاٌ ۵۰ هزار تن شیرخشک و ۴۸ هزار تن کره مازاد با نهادههای وارداتی تولید شدهاند اما سایر محصولات لبنی از نهادههای وارداتی استفاده نکرده و بدون عوارض صادر نمیشوند؟
این گزارش تصریح می کند: مطابق جزء (۲) تبصره (۱) مصوبه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی مورخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۰ صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی، فراوردههای لبنی و دام زنده آزاد میباشد. اما بعضی افراد مغرض آنقدر در اتهامزنی عجله کردهاند که به تبصره (۲) همین مصوبه توجه ننمودهاند که اشعار میدارد «مدیریت صادرات اقلام فوقالذکر اعم از مقدار، زمان، مابهالتفاوت صادرات، اهلیتسنجی و اولویتبندی صادرکنندگان به عهده وزارت جهادکشاورزی میباشد». و این سوال مطرح است که این فرد یا افراد مطابق کدام مصوبه قانونی مطرح نمودهاند که مابهالتفاوت شیرخشک حذف شده است؟ کاملاً روشن است که این گونه ادعاها برای جلوگیری از ایجاد یک فضای عادلانه و اتخاذ سیاست منصفانه برای کلیه ذینفعان بازار شیر اعم از دامداران عزیز و سایر تولیدکنندگان محصولات لبنی که با تولید کره منجر به خودکفایی و جلوگیری از واردات (با ارز ترجیحی) شدهاند، قلمداد میگردد.
این گزارش اذعان می کند: پیگیری اصلاح قیمت شیر با توجه به وظایف ذاتی و مسئولیت وزارت جهادکشاورزی در تأمین امنیت غذایی، تولید پایدار محصولات کشاورزی و در نظر گرفتن معیشت کشاورزان و دامداران با تأکید بر ضرورت اتخاذ سیاستهای مناسب و مطلوب در راستای پشتیبانی و حمایت از استمرار و پایداری تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی از جمله شیر در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به نام تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها شده است، انجام شده است در این راستا، اقتصادی کردن تولید و به دنبال آن استطاعت مالی نجیبترین قشر جامعه یعنی کشاورزان و دامداران برای افزایش انگیزه آنها و ماندن در سنگر تولید یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بر این اساس، اتخاذ راه حلهای مناسب و به هنگام از جمله منصفانه نمودن قیمت فروش محصولات کشاورزی از جمله شیر برای جلوگیری از نارضایتیهای اجتماعی تولیدکنندگان وظیفه غیر قابل اغماض تمام مسئولین جمهوری اسلامی تلقی می شود.
منبع: ایلنا
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟